Vores vision
’I Børnehuset Troldebo vil vi bringe væredygtige børn ud i verden’ – det er vores vision hver dag vi går på arbejde.
Du kan læse mere om væredygtighed og de 9 væredygtighedsmål her: https://www.vaeredygtighed.org/vaeredygtighed/
Pædagogiske dogmer og pejlemærker
Vores pædagogiske praksis er tilrettelagt ud fra 9 pædagogiske dogmer, som altid skal tænkes ind i hverdagen.
- Børnene er altid vigtigst
- Børnene lærer gennem kroppen
- Børn kan mere, og vil mere og skal mere end vi tror
- Børn er medskabere af deres institutionsliv
- Processen er vigtigere end produktet
- Del med hinanden, skab værdi for hinanden
- Vi undersøger og eksperimenterer, er naturligt nysgerrige og legende
- Vi prøver, får succes, laver fejl og lærer
- Vi skal afspejle samfundet og den fremtid børnene skal leve i
Vi har fire pejlemærker, som vi arbejder ud fra og som skal kendetegne Troldebo:
- Natur
- Bæredygtighed
- Science
- Digitalisering
Central placering
Troldebo er et nyoprettet børnehus, som åbnede for vuggestueafdelingen den 1. februar 2020. Børnehuset er centralt placeret i Skovlunde nær S-togsstation og grønne områder.
Børnehuset består af en vuggestue med 30 børn fordelt på tre stuer, der ligger i den nederste etage af bygningen.
Udkørende skovbørnehave
På 1. sal ligger børnehaven, som siden januar 2021 tager børnene i skoven hver dag fra kl. 8:30-15:00.
Børnehaven er normeret til 60 børn fordelt på tre grupper. To af grupperne kører hver dag til vores hus, Villa Blide, i hareskoven. Grupperne bliver kørt med bus mellem Torvevej og Villa Blide. Den tredje gruppe er på Torvevej, hvor vi har gode læringsmiljøer og bruger lokalmiljøet til ture ud af huset.
Grupperne kører i et fast 3-ugers rul mellem at være på Torvevej eller i Villa Blide, det betyder at hver stue har en uge på Torvevej og derefter to uger i Villa Blide
Fra den 1.5.2024 når det nye børnehus står færdig på Torvevej, vil der ikke længere være udflytterdel i børnehaven.
Natur, dyr og sanser
Vi griber naturen og inddrager den i vuggestuen,og vi undersøger dyr i naturen og inviterer dem med indenfor. Vi øver vores sanselige opmærksomhed, vores bevægelse og vores rytme til forskellige former for musik. Og vi leger med forskellige materialer, undersøger deres forskellighed og udforsker og undersøger med alle vores sanser dagen igennem.
I vuggestuen udfordrer vi vores bevægelse på stuerne, de lange gange og inddrager trapperne, vores udearealer samt de omkringliggende områder.