Børnehuset Hulahop

Indgang til børnehuset hulahop med to trapper på hver sin sin længe og træfacade.

Opstart i børnehuset

Opstartssamtale for nye børn og forældre

Hvis dit barn skal starte i børnehuset Hulahop, vil du inden opstarten blive inviteret til en velkomstsamtale med den pædagogiske leder, dit barns kommende kontaktpædagog og jeres sundhedsplejerske. 

Personalet kontakter jer ca. 14 dage inden, så I kan finde en dato.

Mødet vil tage ca tage 45 min.

Vi glæder os til at lære jer at kende.

Kom til babycafé inden opstart i børnehuset

Har dit barn fået plads i Hulahops vuggestue er du automatisk inviteret til vores babycaféer inden opstarten. En babycafé er et fællesskab, hvor du og andre forældre, hvis børn også skal starte i børnehusets vuggestue, kan mødes med hinanden og en pædagog i børnehuset for at lære det hele bedre at kende inden opstart. 

Hver gang vil der være lege og aktiviteter, som kan være med til at understøtte tryg tilknytning og skabe tillidsfulde relationer mellem dig, dit barn, de andre forældre og pædagogen.

Vi afholder børnecaféer ca. 4 gange for hver gruppe inden starten i vuggestuen.

Rundvisning i Hulahop

Er du forælder eller værge, er du velkommen til at komme forbi og få en rundvisning i Hulahop af vores pædagogiske leder.  

Du behøver ikke at tilmelde dig, men skal bare dukke op, så du kan få et indtryk af dagtilbuddet og hilse på personalet.

Der afholdes rundvisning fra kl. 12.00-12.30 den tredje torsdag i hver måned. 

Så står den pædagogiske leder klar med en rundvisning i vores dejlige børnehus.
 

Pædagogisk praksis

Rammer for hverdagen

Børnehuset Hulahop er en bygning i to plan og vil rumme fem vuggestuegrupper og fem børnehavegrupper. Huset danner ramme for børn, pædagoger og køkkenpersonalets hverdag. De har en skøn legeplads, og der vil være mange muligheder for fysiske og kreative aktiviteter både der og hele huset rundt.

Leg og læringsmiljø

Hos os har legen en værdi i sig selv. Leg skal være en gennemgående del af hverdagens aktiviteter, læring og daglige liv, og derfor bliver indretningen tilrettelagt på en måde, så bevægelse og motorik kan være i højsædet.

Vi arbejder på at skabe et godt læringsmiljø for alle børn, med det optimale fundament for trivsel blandt børnene. Medarbejderne har blandt andet et øget fokus på kropslig dannelse, herunder at udvikle børnenes kropslige kompetencer og kropsbevidsthed samt styrke deres selvtillid og motivation med bevægelsesglæde som centralt omdrejningspunkt.

Vi er desuden i gang med at få en DGI-certificering i Naturlig Leg,  som du kan læse mere om, ved at trykke på logoet nedenfor.

DGI logo

Vuggestuebørnene i børnefællesskabet

I vuggestuen møder vi børnene med omsorg og respekt, så det enkelte barn får mulighed for at udvikle konstruktive og nære relationer. Der gives plads til, at børnene kan give udtryk for egne følelser og behov, samtidig med at de oplever, at andre børn kan have de samme behov. Vi arbejder samtidig på, at dit barn lærer at sætte grænser for sig selv og kan sige til og fra.

Vores udgangspunkt er, at alle børn er ressourcefyldte og betydningsfulde for fællesskabet. Derfor inddrager vi også børnenes ideer i de pædagogiske aktiviteter.

Fællesskabsfølelse

Medarbejderne har ansvar for, at alle børn har en oplevelse af at være en del af et meningsfuldt fællesskab.

Vi arbejder med forskellige aktiviteter og lege i hverdagen, der skal styrke børnenes fællesskabsfølelse og sociale kompetencer. Det kan fx være ”Give og tage lege”, hvor børnene lærer at deles om legetøj, udsætte egne behov og acceptere andres behov for at deltage.
Vi laver også danse-, sang- og imitationslege, hvor børnene lærer at observere andre børns kropssprog. 

Vi inddrager alle børn i pædagogiske aktiviteter på hver deres niveau og ud fra barnets nærmeste udviklingszone. Det betyder også, at vi har en opmærksomhed på at inkludere børn med særlige behov, og støtte dem i at forstå og indgå i meningsfyldte fællesskaber.

Det giver børnene mange forskellige muligheder for at deltage aktivt i hverdagen og danne betydningsfulde erfaringer. 

Følelser og sprogstimulering

Børn skal lære at tackle de mange forskellige følelser, der opstår i fællesskabet; lige fra engagement, glæde og venskab til behovsudsættelse, vrede og konkurrence.

I hverdagen er vi derfor opmærksomme på at hjælpe børnene med at sætte ord på egne følelser såvel som oplevelsen af andres følelser i forskellige situationer.

I den pædagogiske tilgang ligger også et stort fokus på sprogstimulering. Ved at arbejde ud fra et anerkendendende princip, hjælper vi børnene med at sætte ord på deres forskellige følelser, samtidig med at de oplever, at deres følelser er tilladte, og at det de oplever er virkeligt. Det er med til at hjælpe børnene med at omsætte deres følelsesmæssige erfaringer til adfærd.

I vuggestuen er medarbejderne særligt opmærksomme på børnenes kropssprog, og på altid at have en positiv tilgang og tone over for alle børn. Det sikrer rammerne for en tryg udvikling og et godt arbejdsmiljø. 
 

Fakta om børnehuset

Visualisering af distrikt Baltorps nye institution på Platanbuen 1.

Vuggestue og børnehave

Vi har fem børnegrupper. Tre af dem bliver vuggegruppestuer, hvoraf to af dem bliver for de 0-2 årige, og én bliver for børn fra 2-3 år. Derudover får vi to børnehavegrupper.

Når børnene nærmer sig skolealderen, arbejder personalet målrettet med at gøre børnene skoleparate.

I Ballerup Kommune starter børnene i BFO, Ballerup fritidsordning, d. 1. maj, og i Distrikt Baltorp samarbejder vi med Baltorpskolen, som er vores distriktskole, om en god overgang.

Personale

Personalegruppen består af nyansatte pædagoger, som er med til at lægge grundstenene for børnehuset allerede inden åbningen, medhjælpere og PAU‘er samt en køkkenansvarlig, som laver mad til alle børnehusets børn.

Madordning

Der er madordning for både vuggestue og børnehave, som hver dag bliver tilberedt af børnehusets egen køkkenansvarlige.

Menuen er ernæringsmæssigt sat sammen, og personalet arbejder pædagogisk med madmod, hvor børnene lærer at spise og smage på mad, som de måske ikke får i hjemmet. 

Der bliver taget højde for allergier, religiøse overbevisninger og andre præferencer, såsom vegetar og vegansk.

 

Distriktets pædagogiske læreplan

Tilsynsrapport

Tilsynsrapport for børnehuset Hulahop kommer i 2026.
 

Kontakt Hulahop

Børnehuset Hulahop
Platanbuen 1M
2750 Ballerup

Kontor: 2328 0167

Åbningstider
Mandag-torsdag:
Kl. 06:45-17:00
Fredag: Kl. 06:45-16:45

Pædagogiske ledere
Vuggestuen
Nikolaj R. Bührmann
Telefon: 2328 0167
Mail: nikb@balk.dk 

Børnehaven
Martin Flink Kjær
Telefon: 2327 9326
Mail: mkj5@balk.dk

Kontakt stuerne

Vuggestue  
Snurretoppene 2199 3985
Akrobaterne 2310 2341
Tumlingerne 2199 9868
Spillopperne -
   
Børnehave  
Sprællemændene 2310 2341
Kolbøtterne 2199 3770