Vores pædagogik
I Distrikt Hedegården har vi en fælles didaktisk overordnet ramme, som vi gør meget ud af at arbejde med. Denne ramme består af en fælles læreplan og fælles metoder. Dertil kommer en fælles kvalificering for distriktets personale.
Vores didaktiske overvejelser i distriktet handler i høj grad om refleksioner omkring tilrettelæggelsen af rammerne for, hvordan man forholder sig til samvær i hverdagslivet. Hverdagssituationer som garderobe, bleskift, spisning osv. skal afspejle dagtilbuddets intentioner og justeres ud fra børnenes deltagelse, engagement og interesse i situationen.
Dermed ser vi hverdagssituationerne som vigtige læringsarenaer til opfyldelse af værdier, intentioner og mål på lige fod med planlagte metoder og aktiviteter.
Aktiviteter i børnehusene
Metoderne i forhold til vores planlagte aktiviteter er en kombination af dialogisk læsning og projektarbejde. Hvert børnehus beslutter sig for et projekttema med dertilhørende bøger, rim og sange. Derefter tilrettelægges temaet på en måde, så der arbejdes med målene i læreplanstemaerne.
Tilrettelæggelsen af hvert tema foregår via et aktionslæringsskema. Her fastsætter børnehuset de overordnede mål, succeskriterier samt refleksioner over det indhold og den metode, man arbejder ud fra. Forud for temaarbejdets start tager man i børnehuset stilling til, hvordan forløbet skal dokumenteres og evalueres.
Alle børnehusets børn, uanset alder, involveres i emnet. Der oprettes grupper og børnefællesskaber under hensyn til det enkelte barns behov og udvikling.
Sådan arbejder vi med sprog
Målene for børnenes sproglige udvikling følges gennem en fælles tre-års vurdering, ligesom alle børn bliver screenet gennem værktøjet ”Alle med”. Værktøjet ”Alle med” danner desuden et godt udgangspunkt for forældresamtaler.
Børnene indgår som aktive medskabere af det aktuelle tema. Derfor tilpasses og justeres praksis løbende med udgangspunkt i børnenes ideer og motivation.
Sammenlægning med Dagplejen
i sommeren 2020 blev kommunens dagplejetilbud og børnehusene sammenlagt, så de nu hører under samme distrikt.
Det har betydet. at vi har tilpasset den pædagogiske metode til også at gælde Dagplejen.